W sobotę i niedzielę 19 i 20 grudnia Opera na Zamku w Szczecinie zaprezentuje w sieci jedną z największych oper w historii – „Traviatę” G. Verdiego. Nagranie szczecińskiej premiery z 2016 roku, w reżyserii Michała Znanieckiego, pod kierownictwem muzycznym Vladimira Kiradjieva dostępne będzie na stronie internetowej Opery na Zamku za opłatą 10 złotych.
Zachęcamy Państwa do wzięcia udziału w tejże uczcie wysokiej kultury, zważywszy na to, że przedstawienie Traviaty w wykonaniu artystów Opery na Zamku w Szczecinie, to chyba najlepsze z przedstawień jakie widziałem. W dobie panującej pandemii Covid-19 oderwanie się od rzeczywistości i obejrzenie wraz z rodziną tego pięknego przedstawienia za 10 zł, nie jest moim zdaniem kwotą wygórowaną. Zdaje sobie sprawę, że przedstawienie na sali opery w atmosferze kuluarów, to nie to samo co oglądanie przedstawienia w domu. mimo wszystko zachęcam do łyku kultury w ramach swoich czterech ścian.
PREMIERA ONLINE w sobotę 19.12.2020 o godz. 00:00 Cena biletu 10 zł.
Opis:
Dzieje kurtyzany Violetty, znajdującej po raz pierwszy w życiu prawdziwą miłość i odtrąconej, a jednocześnie śmiertelnie chorej, poruszają publiczność operową od ponad półtora stulecia.
Szczecińska realizacja „Traviaty” przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi. Tropem takich filmów jak „Diabeł ubiera się u Prady” czy „Prêt-à-porter” Altmana Michał Znaniecki buduje otoczenie Violetty jak wielki pokaz mody Vogue’a, gdzie emocje są mniej ważne niż nowe trendy i relacje biznesowe. Wśród bogatych wnętrz paryskiego hotelu, wśród przyjęć i czerwonych dywanów, wśród spektakularnych kostiumów „haute couture” Violetta pokaże znowu swoje współczesne oblicze i stanie się symbolem krytyki dzisiejszych relacji międzyludzkich.
Reżyser Michał Znaniecki o spektaklu: „Traviata” była skomponowana przez Giuseppe Verdiego jako lustro ówczesnego świata społecznego. Publiczność weneckiego teatru La Fenice nie spodziewała się tak współczesnej i krytycznej analizy jej własnej egzystencji. Verdi był zmuszony do zmiany epoki, ale jego opera, pokazująca Paryż jako pustynię emocji jest aktualna i uniwersalna. Choć świat kurtyzan i pojedynków się skończył, nadal możemy śledzić losy chorej Violetty, która decyduje się na ucieczkę ze świata blichtru i pozorów, aby szukać miłości. Jej samotność, jej choroba, a nawet jej poświęcenie dla ukochanego stają się kontrastem dla przyjęć i gier towarzyskich, które do dzisiaj ocierają się o metaforyczną prostytucję. W naszej inscenizacji pokazujemy współczesny świat mody, świat operacji plastycznych i luksusów, które skrywają prawdziwe ludzkie uczucia pod maską człowieka sukcesu. (…) Tematyczne kolekcje znanych stylistów przybliżają nas do absurdów rządzących światem „fashion show biznesu”, przechodząc przez pokaz historii mody i modę ogrodową, aż do paradoksalnego „funeral show”, czyli pokazu mody pogrzebowej, która też może być ekonomicznym interesem.
Cóż bardziej bliskiego zamysłowi Verdiego, aby zdemaskować chorobę Paryża, w którym jedyną wrażliwą postacią wydaje się kurtyzana Violetta mówiąca o miłości i o Bogu częściej niż nawet Germont, symbol mieszczańskiego świata norm i zasad!
Kontekst pokazów mody, intryg poza wybiegami i wielkiego świata celebrytów pokaże bardzo dobitnie problem Violetty i jej ukrywanej choroby (w naszej inscenizacji jest to choroba naszej cywilizacji, czyli nie gruźlica, a rak) (…)”.
Link do zakupu biletów: https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/traviata-online
Trailer spektaklu:
Realizatorzy:
Reżyseria |
Michał Znaniecki |
Kierownictwo muzyczne |
Vladimir Kiradjiev |
Scenografia |
Luigi Scoglio |
Kostiumy |
Joanna Medyńska |
Choreografia i ruch sceniczny |
Elżbieta Szlufik-Pańtak |
|
Grzegorz Pańtak |
Reżyseria świateł |
Bogumił Palewicz |
Przygotowanie chóru |
Małgorzata Bornowska |
Asystent reżysera |
Grzegorz Pańtak |
Asystent dyrygenta |
Bartosz Olejnik |
Asystent scenografa |
Alejandro Contreras Cortes |
Asystent choreografa |
Anna Tłokińska |
|
|
Obsada:
Violetta Valéry |
Marcelina Beucher |
Alfredo Germont |
Andrzej Lampert |
Flora Bervoix |
Gosha Kowalinska |
Giorgio Germont |
Leszek Skrla |
Annina |
Agnieszka Kadłubowska |
Gaston de Letorieres |
Piotr Zgorzelski |
Baron Douphol |
Krzysztof Bobrzecki |
Markiz d’Obigny |
Adam Tomaszewski |
Doktor Grenvil |
Janusz Lewandowski |
Józef |
Felipe Cespedes |
Służący Flory |
Marcin Scech |
Komisarz |
Michał Marszałek |
|
|
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku |
|
|
|
Dyrygent |
Vladimir Kiradjiev |
|
|
Inspicjent |
Maria Malinowska-Przybyłowicz, Izabela Mielczarek |
Fot. M. Grotowski©Opera na Zamku
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
OPNZ/GN
Andrzej Bugajski